۱۳۹۱ آبان ۱۴, یکشنبه

بایسکل

در جهان سالانه بیشتر از صد میلیون بایسکل تولید میشود. امروز بایسکل به عنوان یک وسیلۀ مهمتری نقلیه نسبت به موتر مهمتر پنداشته میشود و نظر به محاسبات که صورت گرفته است روزانه بیشتر از یک میلیارد بایسکل در سراسر جهان مورد استفاده قرار میگیرد.
بزرگترین تولید کننده بایسکل در جهان، شرکت هندوستانی (ایرو) میباشد. همچنان شرکت مذکور در مشارکت با یک شرکت جاپانی بنام (هوندا) در بخش تولید وسایط (دو ارابه ای نقیله) که دارای موتور اند، نیز دارای مقام اول در جهان میباشد.
ریکارد بالاترین سرعت توسط بایسکل 268.8 کیلومتر در ساعت میباشد. این ریکارد توسط (Fred Rompelberg) هالندی در سال 1995 قایم گردید. لازم به یادآوریست که او در جریان بایسکل رانی با هیچکدام راه ای نشیب دار مواجه نگردیده، برای کاهش شدت باد، در طول همه ای مدت بایسکل رانی یک موتر نیز در برابرش قرار داشت.
بایسکل در جریان جنگ ها نقشی بسزای داشته است. بطور مثال در جریان جنگ دوم جهانی نیرو های بایسکل سوار جاپانی توانستند کشور های مالیزیا و سنگاپور را اشغال نمایند. نیرو های مذکور در مقایسه به عقب نشینی نیروهای متحدین توانستند با کمک بایسکل هایشان خیلی به سرعت پیشرویی نمایند. در جریان جنگ همچنان نیروهای جاپانی با استفاده از بایسکل هایشان توانسته بودند از راه های فرعی ای که تحت مراقبت نیروهای متحدین قرار نداشت، استفاده نموده و از گزند حملات نیروهای متحدین که راه های اصلی و بزرک را زیر مراقبت داشتند در امان مانده، نیروهای متحدین را از عقب جبهه مورد حمله قرار بدهند.
ریکارد سرعت بایسکل رانی در سطح هموار و بدون آنکه بایسکل سوار در برابرش  موتری را برای کاهش شدت باد داشته باشد، 130.4 کیلومتر در ساعت است که توسط (Sam Whittingham) کانادایی در سال 2004 قایم گردید. 
در کوچه های شهر (پیکنگ) پایتخت کشور چین روزانه بیشتر از هشت میلیون بایسکل در حرکت است. برای تعدادی زیادی از باشنده های این شهر داشتن یک بایسکل برای رفتن بکار، رسانیدن اطفال به مکتب، انتقال مواد غذایی و غیره امورات روزمره   زند گی خیلی مهم پنداشته میشود. اما موجودیت این همه بایسکل در شهر "بایسکل دزدی" را به یک مشکل حاد مبدل ساخته است. بطور مثال صرفاَ در جریان دو هفته اول خزان سال 2004 دو هزار تن  "بایسکل دزد"  در (پیکنگ) دستگیر گردید که از آنجمله ده تن آنها بکار اجباری فرستاده شدند.
تایرهای رابری که هوا را در خود جا داده است از همان ابتدا برای استفاده در بایسکل ها ساخته شده بود. مخترع تایر های مذکور (John Boyd Dunlop) اسکاتلندی بود که در سال 1887 برای بایسکل پسرش دست به اختراع این تایرها زد. نامبرده توانست دو سال بعد، حق امتیاز  تایر های بایسکل را نیز بدست آورد و در سال 1890 صنعت تولید تایر های مذکور را نیز راه اندازی کند.    از آنجایکه بایسکل رانی در آنزمان از محبوبیتی خاصی برخوردار بود (Dunlop) نیز توانست در مدتی کمی به یک مرد خیلی ثروتمند مبدل گردد.
نابغه ای جهان (Leonardo da Vinci) اولین طراح بایسکل در جهان میباشد. در طرح که توسط یکی از شاگردان (Leonardo da Vinci) بنام Caprotti) صورت گرفته بود، شکل یک بایسکل ترسیم شده است که دارای (پایدل) و زنجیر نیز میباشد. گفته میشد این طرح چندین صد سال قبل از اینکه بایسکل ساخته شود، ترسیم شده باشد. اما امروز چنین بنظر میرسد که طرح مذکور تقلبی بوده در جریان سالهای 1967 و 1973 ترسیم شده است. 
گفته میشود که نخستین بایسکل همراه با (پایدل) توسط (Kirkpatrick McMillan) اسکاتلندی در حوالی سال 1840 اختراع شده است. او (بازو های اتصالی) بایسکل را از (پایدل ها) به ارابه ای عقبی آن وصل نموده مشاهده کرد که به این ترتیب میتوان بایسکل را به جلو حرکت داد. اما تعدادی زیادی از مورخین و پژوهشگران در جریان سالهای اخیر این موضوع  که آیا واقعاَ نامبرده مخترع (پایدل) میباشد را مورد سوال قرار داده اند.
بایسکل در جریان نیمه ای دوم قرن نزده با سرعت فراوانی انکشاف داده شد. در سال 1869 تایر های رابری بایسکل ساخته شد و در سال 1872 نخستین مُدل بایسکل که ارابه ای جلویی آن خیلی بزرگتر از ارابه ای عقبی اش بود عرضه گردید. همچنان در سال 1879 نخستین بایسکل زنجیر دار که زنجیرش به تایر عقبی بایسکل وصل بود ساخته شد. بالاخره در سال 1884 (John Kemp Staley) " بایسکل حفاظتی" را طرح نمود که با تفصیل کامل میتوان آنرا یک بایسکل مدرن نامید. انکشاف بایسکل در طی صد سال اخیر تا حد زیادی در بخش موادیکه در ساختن آن بکار میرود بوده است تا در طرح آن.

بایسکل های ابتدایی از چوب ساخته میشدند. بعداَ در ساختن چوکات بایسکل از فولاد استفاده بعمل آمد. در دهه ای 1970 (المونیم) وارد این میدان گردید و بیشتر در ساختن بایسکل های ورزشی که در مسابقات مورد استفاده قرار میگرفتند، بکار برده میشد. امروز (المونیم) برای ساختن بایسکل های که روزمره مورد استفاده قرار میگریند بکار میرود و برای ساختن بایسکل های ورزشی از (کاربن فایبر) استفاده میشود. امروز حتی برخی از بایسکل های نسبتاَ پیشرفته ای ورزشی که از (کاربن فایبر) هم ساخته شده است را میتوان به بهای نه چندان زیادی بدست آورد.
منبع مجله سویدنی  
All tom Vetenskap

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر