۱۳۹۲ بهمن ۹, چهارشنبه

تاریخچۀ مختصری ارگ کابل


بعد از این که ارگ شاهی بالاحصار با قصر چهلستون آن ویران گردید و امیر عبدالرحمن به اریکه سلطنت جلوس نمود به فکر اعمار قلعۀ مستحکمی به نام ارگ شاهی افتاد که به حیث مرکز سیاست و مقر پادشاه افغانستان قرار گیرد.

به این منظور ساحۀ تقریباَ دو صد جریب زمین را در قسمت شمال و شمال شرق کابل در جوار میدان شیرپور تخصیص داده و به اعمار یک قلعۀ مستحکم که در وسط آن باغ وسیع و شادابی قرار داشته باشد پرداخت و ارگ موجودۀ کابل را اعمار نمود.
این قلعه مطابق معمول آن وقت با دیوار های کنگره دار که با تیرکش ها و سایر وسایل دفاعی مجهز باشد در نظر گرفته شده و خندقی هم در اطراف دیوارهای آن حفر گردید که آب نیز همیشه در آن دند می بود. در چهار گوشۀ این دیوار عریض چهار برج مقبول مخروطی، تیرکش  های توپ که وسایل دفاعی معمول در یک قرن قبل بود، اعمار گردید.
همچنان جهت قبول سلام رعایا در اعیاد و جشن ها عمارت مجللی در نزدیک درب بزرگ شرقی ارگ به نام سلام خانه بنا نهاد که بعداَ در زمان محمد ظاهر شاه مدتی جلسات ولسی جرگه و لویه جرگه ها در آن منعقد میگردید. در داخل ارگ عمارات متعددی از قبیل دفتر شاهی، حرمسرا، محل رهایش عمله و فعله دربار، خزانه، میخزین (گدام اسلحه)، قطعات محافظ، محبس، آشپزخانه، گدام مواد خوراکه و امثال آن ساخته شد. این قله از آن آوان تا اکنون مرکز سلطنت و ریاست پادشاهان و روسای جمهور افغانستان میباشد و در هر دوره ملحقاتی در آن افزوده شده و به مرور ایام  و مطابق ایجابات وقت و زمان تعدیلاتی در آن به عمل آمده است.

این قلعۀ تاریخی تا سال ١٩٧٣ بنام ارگ شاهی یاد می شد. بعداَ در میان سال های ١٩٧٣ و ١٩٧٨ نام ارگ ریاست جمهوری روی آن گذاشته شد. از اپریل ١٩٧٨ تا دسمبر ١٩٧٩ خانۀ خلق خوانده می شد و  بعداَ دوباره اسم ارگ ریاست جمهوری 
را به خود گرفت.





هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر