۱۳۹۳ فروردین ۲۵, دوشنبه

خواص دارویی سیر

هر گاه این مطلب را بخوانید مطمینا بدون سیر غذا نخواهید خورد.
سیر را که میتوان به شکل خام، پُخته و یا مخلوط  در غذا صرف نمود، از نظر طبی دارای فواید خیلی زیادی است.
سیر کشندۀ مکروب بوده وقتی که سیر میخورید دهن تان را از تمام میکروب ها پاک نگاه میدارد. این سبزی دارای (یود) یا  (Iodine)و اسانس گوگردی و سلیس بوده دستگاۀ بدن را در برابر بسیاری بیماری ها حفظ میکند و تندرستی جسم را تا زمان پیری نگه میدارد. هرگاه قبل از خوردن غذا قدری سیر جویده شود اشتها را تحریک کرده، هاضمه را آسان و عنصیر معده را بکار می اندازد.
سیر یکی از دوا های ضد عفونی ایست که انسان را در مقابل امراض مسری خصوصاَ سرماخوردگی محفوظ داشته و خوردن آن به سرعت خلط سینه را کم میکند. همچنان مصرف سیر را در موارد برونشیت، سیاه سرفه و سل ریوی نیز تجویز کرده اند.
سیر ذراتی را که در شرائین جمع میشود و تولید تصلب شرائین میکند (یعنی باعث سخت شدن دیواره های رگ ها میشود) حل مینماید و جریان خون را به علت اثر تقویه کننده ای که بروی عضلات قلب و پائین آوردن فشار خون دارد بکار انداخته منظم میسازد. از طرف دیگر خون را تصفیه میکند و آن را پاک و غنی میسازد. سیر در معالجۀ تمام بیماری های که در اثر خرابی جریان خون و یا فساد خون یعنی (blood disorder) پیدا میشود مانند تصلب شرائین (یا سخت شدن دیواره های رگ ها)  و بالا رفتن فشار خون، روماتیزم، التهاب مفصل، سیاتیک (Sciatique)، پیری قبل از وقت، انواع ورم ساق پا، بواسیر و غیره مفید ثابت میشود و کسانی که به امراض فوق مبتلا اند هرگاه خواسته باشند از شر آنها نجات یابند باید قبل از ناشتای صبحانه یک مقدار سیر بخورند.
و اما برای دفع بوی سیر از دهن چه کار باید کرد؟
افرادی که از بوی سیر بد شان می آید باید برای رفع آن یک یا دو عدد قهوه را جویده بخورند. اما چون ما افغان ها کمتر با قهوه سر و کار داریم از آنرو میتوانیم چند دانه بادیان را عوض قهوه جویده بخوریم یا چند برگ جعفری و یا یک دانه باقلی خام یا هم لبلبوی پخته را بخوریم.  حتی خوردن سیب نیز باعث از بین بردن بوی سیر از دهن میگردد.
سیر مدرر یعنی ادرار آور بوده قوۀ باه [توانای جنسی] را زیاد نموده، مقوی معده، ضد سرفه، زیاد کنندۀ اشتها بوده و باعث زیبایی رنگ و رُخ تا رسیدن به پیری میگردد.
مرهم سیر
برای تهیه نمودن مرهم سیر باید چند دانه سیر را پوست نموده با یک مقدار واسلین در داخل یک ظرف شیشه یی انداخته و آهسته حرارت داد تا واسلین آب گردد و بعد آن را با واسلین یکجا کوبید. بعد از سرد شدن آن را بداخل یک مرتبان شیشه یی انداخته و به وقت ضرورت باید  قدری آن را گرفته در پشت، بغل و سینه مریضی که درد دارد مالش داد. استفاده از این مرهم برای اشخاصی که از برانشیت، سیاه سرفه و سینه و بغل رنج میبرند مفید بوده اما برای افرادی که به امراض جلدی مصاب اند و هم چنین برای کودکان توصیه نمی گردد.
ترکیبات کیمیاوی سیر
سیر دارای گلوکوزید و مقداری زیادی ویتامین (C) شامل سولفورها و پولی سولفوز وانیل (Paly Sulfure de  vanile) وغیره میباشد. راجع به خواص سیر در کتاب های طب یونانی بسیار نوشته اند که مختصر آن چنین است: سیر رقیق کنندۀ خون، حافظ صحت، تصفیه کنندۀ حلق و صورت، ضد امراض عصبی و رعشه، عرق النسا، نقرس، قاطع اخلاط، دافع اقسام کرم معده و محرک قوۀ جنسی، حافظ نیکویی رنگ رخسار، دافع فرح معده بوده و مطبوخ [یا شکل پخته شده آن] با زیره و برگ صنوبر جهت تقویۀ دندان مفید میباشد.
سیر را همچنان میتوان همراه با شیر پخته بعداَ توسط روغن تازه گاو بریان کرد و روز دو قاشق از آن خورد. این کار برای تقویه باه [توانایی جنسی] مفید میباشد.
نویسنده: حیات الله یوسفی




هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر