۱۳۹۳ اردیبهشت ۲۸, یکشنبه

معلومات مفید و مختصر در بارۀ طلا

طلا عنصر عجیبی است که از بدو ایجاد بشریت تخیل انسان ها را تحریک کرده است.

طلا مادۀ به خصوصی است که فلاسفه آن را چنین تعریف میکنند: طلا اتحاد یا انسجامی است بین روح و ماده.
واحد اندازه گیری طلا (اونس) است و یک اونس برابر است با ٣٤,٢٨ گرام. 
در داد و ستد تجارتی طلا به حیث پشتوانه پول های کاغذی در بانک ها محافظت میشود.علامه طلا از قرن ها همان سمبول آفتاب است که در نجوم به کار برده میشد. یعنی یک دایرۀ کوچک که در مرکز آن یک نقطه وجود داشت. ولی علامۀ طلا حرف های (آرو) است که مخفف اسم لاتین (آوریوم) است که به معنی طلا میباشد.
طلا بدون این که تحت تاثیر گذشت ایام، جریان هوا، آب و تیزاب ها قرار بگیرد دارای قیمت ابدی است. همیشه از شکلی به شکلی در آورده میشود. طورری که آن را ذوب نموده به آن شکلی دیگری میدهند. به این صورت یک حلقۀ ازدواجِ امروزی ممکن است روزگاری در تاج شاهی ملکه صبا موجود بوده باشد.
انسان ها از پنج هزار سال قبل از میلاد یعنی حدود هفت هزار سال قبل به استخراج طلا شروع کرده اند. 
سنگین ترین شیی طلایی که امروز وجود دارد تابوت یکی از شاهان و فرعون های مصر بنام (توت انخ عامون) میباشد که در سال ١٢٥٠ قبل از میلاد از جهان رفت. وقتی او مُرد جسد مومیایی شده او را در یک تابوت طلایی به وزن ١٢٢ کیلو گرام نهادند و دفن کردند. این تابوت قبلاَ در موزیم مصر وجود داشت و اما بعداَ به جای نامعلومی انتقال داده شد.
زرگر ها برای این که بدانند که آیا یک فلز طلا است و یا نه آن را به یک توته سنگ که به نام (سنگ محک) یاد میشود می سایند/ مالش می دهند. در نتیجه این کار روی سنگ مذکور نشانی از فلز بجا می مانند.  بعد یک قطره از (اسید نیتریک) را روی همان قسمت سنگ می ریزند. حالا اگر فلزی که به سنگ مالیده شده بود طلا باشد (اسید نیتریک) نمی تواند اثر آن را از روی سنگ از  بین ببرد و اما اگر طلا نبوده باشد در یک لحظه اثر فلز مذکور از بین میرود. هر قدر طلا پاکتر یعنی خالص تر باشد اثر آن دیرتر از بین میرود.
در امریکا طلا زرگری چهارده قیراط است. یعنی در هر یک صد حصه، ٣٣,٥٨ فیصد طلا است و بقیه اش مواد دیگر میباشد. در اروپا طلای زرگری هژده قیراط است یعنی در هر یک صد قسمت، هفتاد و پنج فیصد طلا و متباقی مواد دیگر است. اما در هندوستان حد متوسط طلای زرگری ٢٢ قیراط است یعنی در هر صد حصه ٦٦, ٩١ فیصد طلا و بقیه اش مواد دیگر است.
معمولاَ اجرت یا مُزد ساختن طلا را نیز بالای زیورات که از آن میسازند اضافه میکنند. به همین دلیل وقتی شما بخواهید یک انگشتری را که خود به قیمت دو صد دالر خریده اید بفروشید آن را به قیمت خیلی ارزانتر از شما میخرند.
اما در هندوستان طلا حتی جنبه تقدس نیز دارد !!
طلا در هیچ یک از کشور های جهان به اندازۀ هندوستان دارای منزلت نیست. طلا در آن کشور نه فقط مظهر ثروت و وسیلۀ زینت می باشد بلکه جنبه تقدس هم دارد. محال است که یک هندی که توان خریداری طلا را داشته باشد، هر سال مقداری طلا را خریداری نکند. بر طبق شعایر مذهبی هندوان طلا از پاک ترین عناصر است و وقتی فرزندی متولد میشود پدر باید اول با طلا او را لمس کند و هنگام مرگ قبل از این که کالبد مرده را بسوزانند چیزی از طلا را در دهانش میگذارند.
همچنان در گذشته داکتران هندی با کمک طب قدیم در تداوی بیماران شان از طلا کار می گرفتند. آنها طلا را برای تداوی برخی امراض، مفید دانسته و به این باور بودند که طلا دافع تمام میکروب ها و ویروس ها بوده به همین دلیل  خوردن محلول های طلایی را برای بیماران شان تجویز می کردند.
همه میدانیم که طلا را از معادن آن بدست می آورند ولی کار کردن در یک معدن طلا نیز کاری ساده ای نیست. به طور مثال معمولاَ کارگری که می خواهد در معدن های طلا در افریقا جنوبی کار کند سه بار مورد آزمایش قرار میگیرد تا معلوم شود که آیا او توان کار را در حرارت زیاد داخل تونل های معدن در عمق چند هزار متر دارد یا نه؟ احتمالاَ کارگران دواطلب در آزمایش های اول و دوم، رد میشوند ولی ممکن است در آزمایش سوم بتوانند حرارت زیاد را تحمل کنند. محل آزمایش نیز اطاقی است که کارگر باید به شکل عریان در آن داخل شود. بعداَ درجۀ حرارت را به تدریج زیاد میکنند تا این که به درجۀ حرارت تونل های معادن عمیق طلا میرسد.
وقتی طلا را با فلزات دیگر الیاژ یا ذوب نموده مخلوط میکنند رنگ خود را تغییر میدهد. طوری که نقره آن را سفید می سازد در حالی که با مس کمی سرخ تر میشود. به این ترتیب میتوان طلا را به رنگ های قابل تخیل سبز، سرخ یاقوتی، نارنجی و غیره در آورد. در صورت تهیه مواد زینتی از طلا وصف آن وابسته به مقدار طلای مصرف شده در  آن شی بوده، مقدار طلا به قیراط ارائه میشود.
ساحۀ استعمال طلا برای انسان ها وسیع است و از نوک قلم خود رنگ تا حبل ثروی کیهان نوردان همه از طلا ساخته میشود.
جالب است بدانیم که برای اولین بار سکه های طلا توسط (کیگس) پادشاه لیدین واقع در ترکیه امروزی در سال ٦٧٠ قبل از میلاد مروج ساخته شد. این سکه ها به شکل دایره های نا منظم بودند که در یک طرف شان تصویر یک ببر وجود داشت . تعداد اندکی از این سکه ها حتی امروز نیز موجود می باشند.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر