۱۳۹۳ شهریور ۱, شنبه

تعدادی واقعی کشور های جهان چند است ؟



 تعداد اعضای امروزی سازمان ملل متحد به ١٩٣ کشور می رسد و هرگاه عضویت در این سازمان را معیار قرار بدهیم در آن صورت گفته می توانیم که تعداد کشور های موجود در جهان ١٩٣ است. اما موضوع به این ساده گی تمام نمی شود.

زیرا به باور برخی ها (تایوان) و (واتیکان) هر چند فاقد عضویت سازمان ملل متحد هستند، با آن هم باید در ردیف کشور های مستقل جهان شمرده شوند. اگر ما این موضوع را بپذیریم در آن صورت می توانیم بگویم در جهان ما ١٩٥ کشور وجود دارد.
(کوزوو) کشور دیگریست که در سال ٢٠٠٨ اعلام استقلال نمود. این کشور عضویت سازمان ملل متحد را ندارد و صرفاَ توسط ١٠٨ عضو آن سازمان به رسمیت شناخته شده است در حالی که برخی کشور های دیگر مانند روسیه، قبرس و ... استقلال آن کشور را به رسمیت نمی شناسند. حالا اگر اسم (کوزوو) را در این فهرست جا دهیم در آن صورت تعداد کشور های جهان به ١٩٦ کشور می رسد.
فلسطین توسط ١٣٠ کشور مستقل جهان و همچنان صحرای غربی یا ( Western Sahara) توسط ٨٠ کشور جهان به عنوان کشورهای مستقل به رسمیت شناخته شده اند. این در حالی که هیچ کدام آنها عضویت سازمان ملل متحد را ندارند. اگر فلسطین و صحرای غربی را به عنوان دو کشور مستقل بپذیریم در آن صورت خواهیم گفت در جهان ما ١٩٨ کشور وجود دارد. بر علاوۀ این ها در جهان یک تعداد مناطق خود مختار نیز وجود دارد که هرچند کشور های مستقل را تشکیل نمی دهند اما با آن هم توسط برخی ها به عنوان کشور های مستقل به رسمیت شناخته می شوند.
به باور کمیتۀ جهانی المپیک یا  (I.O.K) تعدادی کشور های امروزی جهان به ٢٠٤ می رسد که البته این تعداد همه حق شرکت در بازی های جهانی المپیک را نیز دارند. این کمیته (پورتو ریکو Puerto Rico)، هانک گانگ و جزایری ویر جین ایالات متحده (United States Virgin Islands) را به عنوان کشور های مستقل می شناسد. در حالی که در مورد  کوزوو (Kosvo) گرین لند (Green Land) و پلی نیزیای فرانسه (French Polynesia) چنین نظری را ندارد.
همچنان جالب است بدانیم که فدراسیون جهانی فوتبال یا  (FIFA) تعداد کشور های جهان را ٢٠٨ می داند.
در (ریکارد های جهانی گینز) یا (Guinness World Records) از ٢٠١ کشور جهان نام برده شده است. این نهاد (ولزWales ) ایرلند شمالی و سکاتلند را نیز به عنوان کشور های مستقل به شمار میآورد در حالی که در مورد هانگ کانک، مارتینیک (Martinique) و جزایری ویرجین بریتانیا (British Virgin Islands) نظری معکوس دارد.
شیوۀ دیگری که میتوان توسط آن تعداد کشور های جهان را برشمرد، به کمک (کُد کشور ها)  یا (Country Codes) صورت می گیرد. سازمان جهانی استندرد سازی یا  ( International Organizaion for Standardization) استندردی را به نام (ایزو 3166) یا (ISO 3166) بوجود آورده که هدف از آن تخصیص دادن یک (کُد) منحصر به فرد برای هر کشور است. بنابر (ISO 3166) تعداد کشور های جهان به ٢٤٩ می رسد. البته در این فهرست گرین لند (Green Land) انترکتیکا (Antractica)  و پلی نیزیای فرانسه (French Polynesia) نیز به عنوان کشور ها وجود دارند.
(C.I.A) یا سازمان اطلاعات مرکزی امریکا که سالنامۀ (The Worlds Factbook) یا (اطلاعات نامۀ جهان ) را منتشر می سازد، تعداد کشور های جهان را ٢٦٧ کشور می داند. در این کتاب از (Dhekelia) و (Akrotiri) که نواحی تحت کنترول بریتانیا در قبرس میباشند نیز به نام کشور های مستقل نام برده می شود. البته هرچند این محلات دارای سیستم های قضایی و قوانین متمایز از قبرس و انگلستان میباشند اما با آن هم نباید این دو محل را به عنوان کشور های مستقل شمرد زیرا هر دو به شکل مشترک رهبری می شوند.
اما آیا تعریفی دقیقی از یک کشور وجود دارد؟ آیا مانند میتوان محلاتی مانند قبرس شمالی و یا هم سومالی لند (Somaliland) را کشور مستقل نامید؟ [(سومالی لند) دارای دولت، پول و پاسپورت مستقل می باشد. پاسپورت آن توسط کشور های فرانسه، بلجیم، کنیا، افریقای جنوبی و .... به رسمیت شناخته میشود. اما به باور ملل متحد (سومالی لند) بخشی از سومالیا بوده و کشور مستقلی نمی باشد].
قبرس و قبرس شمالی دارای واحد های پولی مختلف، زبان های مختلف و قوانین اساسی مختلف می باشند. قبرس عضویت اتحادیه اروپا را داراست در حالی که قبرس شمالی فاقد آن می باشد. استقلال قبرس شمالی به عنوان یک کشور مستقل توسط ترکیه به رسمیت شناخته شده است در حالی که سازمان ملل متحد و سایر کشور های عضو آن، قبرس شمالی را به نام یک کشور مستقل نمی شناسند.
طوری که دیدیم پاسخ به این سوال که در جهان چند کشور وجود دارد، زیاد ساده نیست. در واقع پاسخ به این سوال بستگی به آن دارد که این سوال را از چه کسی یا کدام مرجعی می پرسید. متاسفانه کدام رقم دقیق از تعداد کشور های جهان وجود ندارد.
منبع :
www.travelforum.se/artiklar/tips/166/hur-manga-lander-finns-det-i-varlden
ترجمه و تلخیص از ویبلاگ رنگارنگ

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر