۱۳۹۳ آبان ۲, جمعه

نخستین طیاره ربایی در تاریخ

در سال ۱۹۴۸ میلادی برای اولین بار در تاریخ یک طیاره مسافربری توسط سه مرد چینی ربوده شد. هدف آنها از این کار دزدیدن ده کیلوگرام طلای بود که به گمان آنها در آن طیاره موجود بود. اما آنچه را این دزدان اماتور محاسبه نکردند بودند این بود که هرگاه آنها پیلوت را به قتل برسانند چه کسی طیاره را رهبری خواهد کرد؟

بعد از جنگ دوم جهانی ترافیک هوایی ملکی یا غیر نظامی گسترش زیادی یافت. اما با وجود آن هم در آن زمان هیچ کدام از شرکت های مسافربری هوایی دارای سیستم بازرسی بدنی برای مسافرین و یا هم اموال را که آنها با خود وارد طیاره میکردند، نبود.
روز جمعه شانزدهم جون سال ۱۹۴۸ یک طیارۀ مسافربری (Miss Macao) با بیست و چهار مسافر از(Macao) که در آن زمان یک مستعمرۀ پرتگال بود و امروز جز کشور چین میباشد به جانب هانگ کانگ که در آن زمان مستعمرۀ بریتانیا بود پرواز میکرد.این طیارۀ مربوط شرکت هواپیمایی تازه ایجاد شده ای (Cathay Pacific Airways) بود.
در میان مسافران سه مرد چینی نیز وجود داشت.آنها طرحی را برای ربودن طیارۀ مذکور آماده کرده بودند. در واقع هدف آنها بدست آوردن آن ده کیلو گرام طلای بود که به گمان آنها در این طیارۀ موجود بود. آنها میخواستند تا پیلوت را وادار به نشست در یک مزرعۀ برنج در هانگ نموده و بعداَ خود شان با طلای مذکور فرار نمایند. رهبری این گروۀ را (Chio Tok) به عهده داشت. او در مورد پرواز با طیاره های (Hydro Airplane) چیزی های میدانست. دو مرد دیگری چینی که او را در این عملیات همرایی میکردند هم روستایی های او بودند. یکی از آنها که (Wong Yu) نام داشت محلی را در یک مزرعۀ بزرگ برنج که مربوط خانوادۀ او میشد و در اثر آبخیزی تخریب شده بود را برای نشست طیاره آماده ساخته بود.اما از آنجا که این اولین باری بود که او با طیاره سفر میکرد خیلی هراسان بود.
دقیقاَ پانزده دقیقه بعد از پرواز (Chio Tok) که رهبری گروه را به عهده داشت از جایش بلند شده و وارد کابین پیلوت گردید که البته درش باز بود. زیرا تا آندم هیچگاهی کسی دست به اختطاف کدام طیارۀ مسافربری نزده بود و از طرف دیگر مسافران نیز بدون هیچگونه تلاشی و بازرسی وارد طیاره میشدند. به همین دلیل آوردن تفنگچه در بین جیب توسط آنها به داخل طیاره کاری چندان دشواری نبود.
به هر حال (Chio Tok) در حالی که تفنگچۀ (Smith & Wesson) را بدست داشت با لگد دروازۀ کابین پیلوت را گشوده وارد گردید. او به پیلوت دستور داد تا مسیر پرواز را تعغیر بدهد. " آن طوری که من میگویم باید عمل کنی! در غیر آن شلیک خواهم کرد !" در واقع با گفتن این کلمات نخستین طیاره ربایی در تاریخ انجام میگرفت. همچنان این کلمات آخرین حرف های بود که (Dale Cramer) پیلوت طیاره آن را می شنید. زیرا شخص طیاره ربا بعد از گفتن جملۀ فوق ماشۀ تفنگچۀ (Kaliber 38) خود را کشیده، سه گلوله را وارد مغز پیلوت کرد. لحظات بعد جسم بی جان پیلوت آرام ـ آرام روی چوکی اش لغزید. پیلوت دوم (Ken McDuff) که با یک گلوله مجروح شده بود، ضعف نموده نقش زمین گشته بود.

اما آن طوری که دیده شد برنامۀ اختطاف کننده ها زیاد دقیق طرح نشده بود. زیرا صرفاَ چند ثانیه بعد از قتل پیلوت طیاره اندک ـ اندک ارتفاع اش را از دست داده و به طرف زمین نزدیک میشد. لازم به یاد آوریست که در آن زمان یعنی سال ۱۹۴۸ هنوز "پیلوت اتومات" ساخته نشده بود تا در حالات فوق العاده مورد استفاده قرار گرفته بتواند. بناَ طیارۀ مذکور بعد از لحظاتی در قسمت جلویی دریای پرل (Pearl River) که در میان (Macao) و هانک کانگ واقع شده است سقوط کرد. از جملۀ ۲۷ مسافر و خدمۀ پرواز صرفاَ یک نفر توانست از این حادثه جان سالم بدر ببرد و آن هم (Wong Yu) یا یکی از همان افراد گروۀ طیاره ربا بود. او در هنگام سقوط طیاره در حالی که کمر بند محافظتی اش را نیز بسته است روی چوکی اش قرار داشت. بعد از سقوط ، چوکی او به خارج از طیاره در دریا پرتاب گردیده بود. او بعداَ توسط یک ماهیگیر که یگانه شاهد این حادثه نیز بود نجات داده شد.
مرکز مخابره در هانگ کانگ از طریق ارتباطی که با طیاره داشت جریان این همه حوادث را شنیده بود. آنها در کنار آواز تهدید آمیز (Chio Tok) و شلیک گلوله ها، فریاد های مسافرین را نیز شنیده بودند. بعداَ به اثر بررسی های که صورت گرفت مشخص گردید که همان یگانه فرد زنده مانده از این حادثه یعنی (Wong Yu) با (Wong Yu) رهبر این گروه آشنایی داشته و یکی از افرادی است که میخواست طیاره را برباید و به همین دلیل باید محاکمه شود. اما مشکلی که در اینجا در برابر دولت انگلستان قرار داشت این بود که آنها نمی دانستند بر مبنای کدام مادۀ قانون (Wong Yu) را محاکمه و مجازات نمایند. زیرا این جرم در یک طیارۀ بریتانوی که در فضای بین المللی قرار داشت اتفاق افتاده بود. ادارۀ پرتگالی (Macao) میخواست تا (Wong Yu) در هانگ کانگ محاکمه شود در حالی که دولت بریتانیا در مورد موجودیت اسناد و مدارک کافی که بتواند (Wong Yu) را به محاکمه بکشاند، شک داشت. به هر حال (Wong Yu) مدت سه سال را در زندان در (Macao) سپری نمود و بعداَ توسط پرتگالی ها به کشور چین که زادگاۀ نامبرده نیز بود سپرده شد. او در آنجا با کدام محاکمۀ روبرو نشده بلکه آزاد گذاشته شد. اما از آنجایی که در پرواز (Miss Macao) یک تعداد چینی های سرشناس نیز وجود داشتند گفته میشود بازمانده گان آنها همیشه در انتظار روزی بودند تا از (Wong Yu) انتفام بگیرند. حدس زده میشود که آنها در برآورده شدن این آرزوی شان موفق نیز شده باشند زیرا صرفاَ چند هفته بعد از آزادی (Wong Yu) دولت چینن اعلام کرد که نامبرده به قتل رسیده است.
برگرفته از مجلۀ (تاریخ جهان) یا Världens Historia

ترجمه و تلخیص از ویبلاگ رنگارنگ.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر