۱۳۹۳ آذر ۲۶, چهارشنبه

مصاحبه با حفیظ الله امین



آنچه را اینجا مطالعه می کنید بخش های از مصاحبه ایست که توسط دو ژورنالیست، یکی ایتالوی و دیگری هندی با حفیظ الله امین به تاریخ هژدهم قوس سال ١٣٥٨، یعنی صرفاَ چند روز قبل از کشته شدن او صورت گرفته است.

حفیظ الله امین : خوشحالم که شما ژورنالیستان را در افغانستان می بینم. افغانستانی امروز، افغانستان انقلابیست و خلق زحمتکش افغانستان به رهبری ح.د.خ.ا. پیشآهنگ طبقۀ کارگر کشور قدرت را به دست دارد. استثمارگران دیگر نقشی در کشور نداشته و وطن متعلق به زحمتکشان است. در این روز ها ساختمان یک زیر بنای اقتصادی ـ اجتماعی کشور با یک پلان پنجساله انکشافی آغاز گردیده است. همچنن شما وقتی به افغانستان میآیید که نمایندگان تمام طبقات و اقشار جامعه در کابل جمع میشوند تا سازمانی را برای دفاع از انقلاب بوجود آورند. در چنین شرایطی آمدن شما ژورنالیستان به افغانستان دلیل خوبی برای آنست که ما احساس خوشی و مسرت نماییم.
ژورنالیست ایتالوی: شاغلی رییس، این دومین بار است که با شما ملاقات میکنم. اولین ملاقات ما پنچ ماه قبل بود و در آن وقت شما لومړی وزیر افغانستان بودید اکنون میخواهم بپرسم که آیا کدام تغییری در رژیم بعد از آن که شما قدرت را گرفتید به وجود آمده است؟
امین : آرزو داشتم شما در اوایل تغییر در افغانستان می بودید و تغییر اوضاع را با چشم خود می دیدید. و اما در مورد تحولاتی که رونما شده میخواهم بگویم که اولتر از همه شعار مصونیت، قانونیت و عدالت وسیعاَ به تطبیق شدن آغاز کرده است. از آن وقت ببعد هیچ کسی بدون اسناد غیر قابل انکار نه توقیف شده و نه اذیت شده است و در آینده نیز چنین خواهد بود. از آن وقت ببعد خلق ما رژیم و دولت خلقی افغانستان را عمیقاَ و وسیعاَ پشتیبانی میکند. مهمترین تغییر دیگر که رونما گردیده آنست که امور در یک رهبری دستجمعی توسط بیوری سیاسی کمیتۀ مرکزی و کمیتۀ مرکزی ح.د.خ.ا و شورای وزیران ج.د.ا اداره میگردد.
اقدام مهم دیگر عبارت است از آغاز کار تدوین قانون اساسی جدید برای ج.د.ا که کمیسیونی برای تدوین آن تاسیس شده و امیدواریم کار تسوید قانون اساسی به زودی تکمیل گردد. به تاسیس سازمان ملی دفاع از انقلاب قبلاَ اشاره کردم و اینها صرف مثال هایست از تحولاتی عمیقی که بعد از آن تاریخ رونما گردیده است.
ژورنالیست هندی : آن طوری که یک مصاحبۀ شما را در روزنامۀ کابل تایمز مطالعه کرده ام شما مسوولیت کامل دستیگری های بی باکانه را به تره کی متوجه ساخته بودید. ولی در آن وقت شما لومړی وزیر و وزیر امور خارجه بودید، آیا شما اطلاع نداشتید که چه واقع میشود؟ و بنابر آن آیا خود را قسماَ در مسوولیت آن اوضاع شریک نمی دانید؟
امین : اگر ما با این موضوع به صورت عمیق، وسیع و همه جانبه مقابله می کردیم این کار طبعاَ قبل از وقت می بود. دلیل این همه اوضاع تاثر آور آن بود که در امور صرف یک شخص جای لیدرشیپ دسته جمعی را گرفته بود. کیش شخصیت جانشین ادارۀ دسته جمعی شده بود. وقتی در یک رژیم چنین شخصیت پرستی جانشین باشد نباید شخص ثالثی را به خاطر آن ملامت کرد. کیش شخصیت به خصوص یک پدیدۀ تاثر آور در جامعه ای است که رژیم آن بر اساس ایدیالوژی طبقۀ کارگر یعنی سوسیالیزم علمی بنا یافته باشد. به همین علت کیش شخصیت منفورترین پدیده در همچو جوامع محسوب میگردد و برای مدت زیادی دوام کرده نمی تواند و طبعاَ مضمحل میگردد. آن طوری که در افغانستان مضمحل گردید.
..........................
ژورنالیست ایتالوی : من دوباره به موضوع تغییر قدرت بر میگردم، زیرا در مورد جریان مذکور افواهات متضاد و مبهمی نشر شده است. از شما می خواهم اگر روشنی تازه ای بر آن جریان بگذارید !
امین : منظور شما چیست؟
ژورنالیست ایتالوی: منظورم اینست که چگونه این تغییر قدرت صورت گرفت و چگونه شما انتخاب شدید؟
امین : طوری که گفتم انتخاب من مطابق به تصمیم دسته جمعی صورت گرفت. آنچه در آن مورد منتشر شده کاملاَ فیصلۀ دسته جمعی بوده است در حالی که امور دسته جمعی پیش میرود من حق ندارم از آن انحراف کنم. آنچه گفته شده مقدار معلوماتی است که اجازه دارم اظهار نمایم. بنابر آن نمیتوانم از آن بیشتر چیزی را بگویم.
ژورنالیست هندی : ولی شما باری از نقشی صحبت کرده بودید که تړون در این جریان ایفا کرد، آیا میتوانید این نقش را تایید کنید؟
امین : البته مشخصاَ میتوانم بگویم که تړون مورد فیر قرار گرفت. اگر او در آنجا نمی بود من مورد اصابت گلوله قرار میگرفتم.
ژورنالیست ایتالوی: پس آیا تایید میکنید که این جریان عملاَ یک سو قصد علیۀ جان شما بود؟
امین: بلی.
ژورنالیست ایتالوی: آیا این جریان در همین عمارت خانۀ خلق اتفاق افتاد ؟
امین : نه، در محل اقامت تره کی.
سوال: چه کسی بر شما فیر کرد؟
امین: گارد تره کی بر من فیر کرد.
سوال : آخرین باری که تره کی را دیدید چه وقت بود؟ آیا آخرین روزی که شما تره کی را دیدید همان روز بود؟
امین: نه من در آن روز او را ندیدم، بلکه یک روز قبل از آن او را دیده بودم.
سوال : راپور دادند که شما هم زخمی شدید؟
امین: نخیر.
سوال: آیا میرمن تره کی هم در آن حادثه کشته شد؟
امین : نخیر.
سوال: شما میگویید نه، یا حزب میگوید نه؟
امین : این یک واقعیت است، واقعیتی که صادقانه بیان شده است.
ژورنالیست ایتالوی: اکنون بار دیگر به موضوع کیش شخصیت بر گردیم. به جای عکس های تره کی عکس های شما در تظاهرات دیده نشده است. آیا دلیل آن بود که خود شما نمی خواستید؟
امین: بلی، من نمیخواستم. تاوقتی که من در کار هستم هرگز نخواهید دید که عکس های مرا در مظاهرات حمل کنند یا به دیوار ها در جاده ها بیآویزند.
...................................
ژورنالیست هندی: شما یک معاهدۀ دوستی و همکاری را با اتحاد شوروی امضا کرده اید. در صورت بروز جنگ بین افغانستان و پاکستان آیا میتوانید با استفاده از این معاهده از اتحاد شوروی تقاضای فرستادن سرباز را بنمایید و آیا اگر چنین تقاضایی به عمل آید آیا اتحاد شوروی آن را خواهد پذیرفت؟
امین : من نمی گویم جنگ بین افغانستان و پاکستان، بلکه این طور میگویم که اگر بر ما حمله شود ما از اتحاد شوروی به همان اندازه که ضرورت داشته باشیم کمک خواهیم خواست و یقین کامل داریم هر آنچه از اتحاد شوروی بخواهیم برای ما خواهد داد.
...................................
ژورنالیست ایتالوی: آیا این درست است که مسکو نسبت به جریانی که قبلاَ در بالا ذکر گردید [برکناری تره کی] خوشنود نبود و شما در آن جریان نخواستید به اتحاد شوروی بروید؟ البته این سوال را بنابر نوشتۀ یک روزنامه مطرح نموده ام.
امین: این ساخته و پرداختۀ دشمنان ماست. ما روابط بسیار دوستانه و برادرانه با اتحاد شوروی داریم. هیچ واقعه ای رخ نداده که موجب آزردگی یکی از دیگری شود.
ژورنالیست ایتالوی: ولی شایعاتی در مورد تبدیلی سفیر اتحاد شوروی پخش شده است؟
امین: بسیار عجیب است اخیراَ سفرای انگلستان، جمهوریت اتحادی آلمان، ترکیه، هند، پاکستان، جمهوریت دموکراتیک کوریا و سایر سفرا در کابل تبدیل شدند در حالی که هیچکدام بیش از چهار سال در کابل نبودند و در مورد تبدیلی آنها هیچ شایعه ای پخش نشد. اما سفیر شوروی در کابل هفت سال تمام در این کشور بود. وقتی عوض او سفیر دیگری مقرر شد عجیب است که در مراکز امپریالیستی سر و صدا های زیادی تولید کرد. عجیب است که چرا باید تبدیلی یک سفیر بعد از هفت سال طور دیگر تعبیر شود. در حالی که تحولات زیادی در وطن ما به وقوع پیوست در خلال این هفت سال سلطنت سقوط کرد، رژیم داود نابود گردید، انقلاب صورت گرفت و اضافه از نزده ماه از انقلاب هم گذشت باز هم وی سفیر بود. در خلال این همه تحولات صرف یک بار سفیر اتحاد شوروی تبدیل شد و اینقدر سر و صدا تولید شد.
ژورنالیست ایتالوی: کمک های نظامی اتحاد شوروی به افغانستان اخیراَ افزایش یافته است، آیا این نشانۀ آنست که شما در نظر دارید ضربۀ قاطع و نهایی را بر ضد انقلابیون وارد کنید؟
امین: طوری که قبلاَ گفتم ما هر قدر کمکی که بتوانیم از آن استفاده کنیم از اتحاد شوروی بدون کوچکترین مانع دریافت کرده میتوانیم. عناصر ضد انقلاب در یک منطقه متمرکز نیستند تا بر آنها ضربۀ خُرد کننده وارد کنیم. آنها تروریست هایی هستند که میآیند و بعد فرار میکنند و پس از آنکه از منابع امپریالیستی و ارتجاعی پول بیشتری را بدست آوردند باز هم میآیند. پس ما حاضریم با مداخله گران خارجی تا وقتی که خود شان میخواهند بجنگیم.
ژورنالیست ایتالوی: یکی از روزنامه های اروپایی نوشته بود که اگر کمک های اتحاد شوروی نباشد رژیم شما در ظرف بیست و چهار ساعت سقوط میکند؟
امین : ولی من میگویم که اگر مداخلۀ امپریالیست ها و خارجی ها در امور داخلی ما نباشد تعداد ضد انقلابیون به قدری کوچک و آنقدر ضعیف اند که ما ضرورت نداریم که حتی یک کارتوس را به روی ضد انقلابیون فیر نمایم. این که ما بر آنها فیر میکنیم علت آن حمایت و کمک خارجی با آنهاست.
................................
ژورنالیست هندی: در مورد این که لیست چند هزار نفری که در زندان ها به قتل رسیده اند اعلام شده است، توضیح شما چیست؟
امین: این یک افسانه است که دشمنان انقلاب ما ساخته اند. لیست یا جدولی از کسانی که پس از توقیف شدن قبل از بیست و پنج سنبله امسال کشته شده باشند را در دست نداریم. طوری که چندین بار گفته ام کسانی که نام شان به ما ذکر شده و فعلاَ نزد ما وجود ندارد چگونه میتوان گفت که آنها توقیف یا کشته شده باشند. ممکن است فرار کرده باشند و یا هم نابود شده باشند، نزد ما نیستند. ولی آنهایی که همین حالا زندانی هستند و یا بعد از این زندانی میشوند  هیچ کدام شان بدون فیصلۀ محکمه مجازات نخواهند شد. این را من به خلق خود وعده کرده ام. از اینجاست ک خلق ما با اطمینان و افتخار زندگی دارند و ایمان دارند محض کسانی گرفتار میشوند که واقعاَ مجرم باشند. ولی این یک افسانه است که چند هزار نفر کشته شده است، این کاملاَ غلط است. البته هستند بعضی کسانی که در مورد متعلقین خود به دفاتر څارندوی میروند و سوال می نمایند که تعداد بعضی از اقارب شان مدتی این طرف و آن طرف دیده نشده اند. ولی دفاتر څارندوی به آنها گفته که چنین اشخاصی نزد شان نمی باشند. آنها نه در زندان هستند و نه حکومت از آنها اطلاعی دارد. پس این رویداد را به کشته شدن شان حمل کرده اند.
.......................................
ژورنالیست هندی: ظرف دو ـ سه روز گذشته در حدودی بیست طیارۀ بزرگ شوروی که طیارات ترانسپورتی هست بر فضای کابل در حال پرواز دیده شده است. این پرواز ها به چه مقصد صورت گرفته است؟
امین: یقین دارم بیست طیاره را ندیده اید. ممکن بیست پرواز را دیده باشید و آنهم نه از اتحاد شوروی که البته آنهم طیارات بزرگ بوده باشد که شاید به مقاصد ترانسپورتی پرواز کرده باشند.
.................................
ژورنالیست ایتالوی: آیا تصور نمی کنید که روزی ناگهان بمیرید؟
امین: این امر در مورد هر کس صدق میکند که روزی شاید ناگهان بمیرد. اما من می خواهم و امیدوارم زنده بمانم و یک جامعۀ سوسیالیستی را در افغانستان ببینم.

منبع : روزنامۀ انیس مورخ هژدهم قوس سال ١٣٥٨ هـ . ش مطابق نهم دسمبر ١٩٧٩



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر