۱۳۹۳ بهمن ۲۹, چهارشنبه

تاریخ مختصر سینما در افغانستان


نخستین بار چه زمانی نمایش فلم در افغانستان آغاز شد و نخستین سینما در شهر کابل کدام بود؟

اولین سینما به نام (میجک لالتین) در اواخر سلطنت امیر حبیب الله وارد کابل گردید که آن عبارت از نمایش عکس های متحرک به ذریعۀ ماشین مختصر در پردۀ سفید بود.
سپس با ترقی سریع السیر و روزافزون سینما در دنیا غرب ماشین سینما و اولین فلم صامت یا صدا دار در سال ١٣٠٠ وارد کابل گردیده و در سلامخانۀ خاص در معرض نمایش گذاشته شد. بعد سینمای کابل یعنی نخستین سینمای افغانستان تعمیر گردید و سلسلۀ نمایشات در آن ادامه یافت.
در پغمان سینمای بهار ساخته شد که در روز ها و شب های جشن استقلال که در آنجا برگذار میگردید فلم ها را به غرض تفریح مردم به نمایش میگذاشت.
در سینمای کابل به طور عموم نمایش فلم ادامه داشت ولی چون قدم های اولی بود و ساینس و تخنیک به سطح کنونی ارتقا و پیشرفت نکرده بود به این ملحوظ نقایض و کمبودی های فراوانی در فلم ها و سینما های آنزمان وجود داشت که از آن جمله یکی هم صامت یا بی صدا بودن فلم ها بود. در سینمای کابل این خلا را به وسیلۀ یک روند پُر نموده  بودند. به این معنی که استاد غلام حسین [پدر استاد سرآهنگ] که یگانه پیانو نواز آن وقت بود در هنگام نمایش فلم به عقب پیانو قرار میگرفت و شروع میکرد به نواختن و با این کارش فلم ها را از حالت صامت بودن نجات میداد. این کار در ایجاد علاقۀ مردم و ازدیاد کیفیت هنری فلم ها نقش مفید بجا گذاشته و آن ها را موثر، جالب و گیرنده  میساخت. این وضع همچنان ادامه داشت تا تعمیر سینمای کابل طمعۀ حریق شد که بعد از مدتی چند سال دوباره اعمار گردید و بار دیگر به فعالیت آغاز کرد.
با صراحت میتوان گفت که این سینما تقریباَ مدت بیست سال در خدمت عرفانی و تفریحی مردم شهر کابل بوده و آغاز نمایش فلم های صدادار هم در پردۀ همین سینما برای مردم عرضه و پیشکش شده است.
با توسعۀ یافتن شهر و پیشرفت و همچنان میسر گردیدن وسایل مدنی  در همه شئون اجتماعی مملکت، در تعداد سینما های شهر کابل نیز افزوده شد و عمارات متعدد سینما ها ساخته شده و به نمایش فلم پرداختند که بدین وسیله زمینۀ تفریح و سرگرمی مردم کابل را فراهم نمودند.
معرفی برخی از سینما های شهر کابل
سینمای کابل : تقریباَ ٩٣ سال قبل از امروز در مقابل هوتل کابل و پارک زرنگار که در آن زمان به نام چهاراهی ابن سینا یاد میشد اعمار گردیده و مربوط وزارت اطلاعات و کلتور بود. در این سینما بعداَ درام ها نمایش داده میشد و به این دلیل بعضاَ به نام کابل تیاتر نیز یاد میگردید. این سینما گنجایش ٦٠٠ تماشاچی را داشت.
سینما بهزاد : در شرق باغ قاضی موقعیت داشت و تقریباَ ٧٣ سال قبل از امروز ساخته شده بود. مدتی این سینما صرفاَ برای خانم ها اختصاص داده شده بود. سینمای مذکور گنجایش ٧٦٠ تماشاچی را داشت.
سینما پامیر: با احداث جادۀ میوند سینما پامیر نیز در لب دریا حصۀ اول جادۀ میوند از طرف شاروالی کابل بنا نهاده شد که تا اکنون به نمایشات خود میپردازد. این سینما گنجایش ٩٧٩ تماشاچی را دارد.
سیمنا پارک : از جملۀ سینما های درجه اول شهر کابل به شمار میرفت و در پارک شهر نو که در گذشته بنام پارک ظاهر شاهی یاد میشد، موقعیت دارد. در این سینما که گنجایش ٥١٠ تماشاچی را دارد اکثراَ فلم های اروپایی به نمایش گذاشته میشد.
سینما آریانا : در جادۀ پشتونستان موقعیت داشته  توسط شاروالی کابل بنا شده و یکی از سینما های درجه اول و معتبر شهر به شمار میرود. این سینما گنجایش ٨٠٠ تماشاچی را دارا میباشد.
سینمای زینب ننداری: در شهر نو موقعیت داشته در گذشته مربوط طبقۀ نسوان بود. زینب ننداری در بعضی اوقات به نمایشات تمثیلی نیز میپرداخت. این سینما گنجایش ٥٥٠ تن را دارد.
ماخذ : رهنمای کابل
تالیف محمد ناصر غرغشت






هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر