۱۳۹۳ بهمن ۱۶, پنجشنبه

تاریخ خونین سی.آی.ای (بخش دوم)


چند مثال از عملیات های سی.آی.ای در کشور های مختلف جهان
پروژۀ Bluebird and MK Ultra سال ١٩٥٠
در دهه های پنجاه و شصت میلادی سی. آی. اِی سرگرم پروژه ای بود که برای  اداره کردن و تحت کنترول در آوردن حواس انسان ها صورت می گرفت. سی. آی. اِی این پروژه را بالای انسان ها و به طور خاص بالای سربازان، دانش آموزان و کودکان انجام می داد. به افرادی که این آزمایش بالای شان صورت میگرفت گفته می شد که آنها در یک پروژۀ تحقیقاتی طبی حصه گرفته میگیرند. آنها برعلاوۀ شوک برقی مورد هیپنوتیزم نیز قرار گرفته و الکترود های برقی بالای مغز های شان جا داده میشد. همچنان به این افراد محصولات کیمیاوی از جمله (LSD) یا (اسید لیزرجیک دی اتیل آمید) نیز خورانده میشد. هدف آزمایش این بود تا شخص دچار (اسکیزوفرنی) یا روان گسیختگی، یاد فرآموشی، خلای حافظه و همچنان (False Memory) شده و راز هایش را افشا سازد. سی.آی.ای می خواست با استفاده از این شیوه اجنت ها و سربازان دشمن و به طور خاص فیدل کاسترو رهبر کیوبا را کنترول نماید. بعد از چندین مورد تلفات جانی بدون کدام نتیجه به این پروژه خاتمه بخشیده شد.
عملیات آژاکس  Operation AJA سال ١٩٥٣
سی. آی. اِی یکجا با سازمان استخبارات انگلستان از یک کودتای نظامی در ایران در سال ١٩٥٣ کمک و حمایۀ مالی نمود. امریکایی ها و انگلیس ها ترس از آن داشتند که دولت دموکرات ایران تحت رهبری محمد مصدق که یک سوسیالیت بود نفت ایران را که تا آندم ملکیت (Brithish Petroleum) انگلستان پنداشته میشد ملی سازد و یا ممکن ایران را به طرف اتحاد شوروی سابق قرار بدهد. در نتیجۀ این کودتا محمد رضا شاه به قدرت رسید که بعداَ نارضایتی مردم از نامبرده سبب شد که آنها در سال ١٩٧٩ انقلاب اسلامی را راه اندازی کنند که یکی از پیامد های آن اشغال سفارت امریکا در تهران بود.
عملیات گربۀ شنوا یا  Acoustic Kitty سال ١٩٦٠
سی. آی. اِی تلاشی را به راه انداخته بود تا اگر بتواند از گربه های معمولی، به صفت جاسوس استفاده کند. در این عملیات که در قدم اول یک میکروفون با آنتن و یک بطری کوچک در داخل بدن گربه جابجا میگردید نخست فعالیت های مغز گربه توسط عملیات منظم ساخته میشد و بعداَ به او آموزش داده میشد تا دساتیر کوچک را پیروی کند. نخستین موردی که از این گربه ها در آن کار گرفته شد در شهر واشنگتن بود. در آنجا در یک پارک قرار بود صحبت های دو کارمند سفارت شوروی توسط این گربه مورد شنوایی قرار گیرد. اما گربۀ مذکور قبل از آن که وارد عمل شود در همانجا توسط یک تکسی زیر گرفته شد و از بین رفت. بعد از این حادثه سی. آی. اِی این پروژه را که حداقل پانزده میلیون دالر هزینه برداشته بود، ترک گفت.
  عملیات Operation Mongoose سال ١٩٦١
برای اشغال کیویا عملیاتی بنام (خلیج خوک ها) یا (Bay of Pigs Invasion) توسط سی.آی.ای در داخل آن کشور راه اندازی شد که ناکام گردید. به تعقیب آن در سال ١٩٦١ سی. آی. اِی عملیات دیگری را برای سقوط دادن نظام کمونیستی کیوبا راه اندازی کرد. سی.آی.ای در این عملیات دست به اقداماتی مانند حمایۀ مالی از مخالفین رژیم، راه اندازی تبلیغات، سبوتاژ مثلاَ فاسد ساختن خرمن ها، ماین گذاری بندرگاه ها، ایجاد موانع در راۀ تجارت زد. این اداره همچنان میخواست تا فیدل کاسترو رهبر کیوبا را نیز ترور کند. هر چند سی.آی.ای سوقصد های زیادی را با همکاری مافیا انجام داد ولی نتوانست از این عملیات کدام نتیجۀ مطلوبی را بدست آورد. بلکه این عملیات منجر به ایجاد بحران های تازۀ بین شوروی و امریکا گردید که در نتیجه شوروی سلاح های اتومی اش رادر کیوبا جابجا نمود و در نهایت جهان در سال ١٩٦٢ در آستانۀ جنگ هستوی قرار گرفت. در نهایت سی. آی. اِی به فعالیت هایش در کیوبا خاتمه بخشد و شوروی نیز سلاح اتومی اش را از آنجا دور نمود.
عملیات طلا یا  Operation GOLDسال ١٩٥٤
سی. آی. اِی در سال ١٩٥٤خواهان حفر و کشیدن یک تونل در شهر برلین آلمان شرق میگردد. این تونل باید به طول ٤٥٠ متر از برلین غربی (در آلمان غرب) به طرف برلین شرقی (در آلمان شرق) به زیر سفارت شوروی، به منظور استراق سمع یا شنوایی و ثبت صدا کشیده میشد. به منظور جلوگیری از افشا شدن آن باید تونل مذکور در زمستان، سرد نگهداشته شود. زیرا اگرهوای داخل تونل گرمتر از هوای بیرون از آن باشد در آن صورت برفی که در بالای تونل قرار دارد آب میگردد و این کار در نهایت باعث افشا شدن تونل میگردد. اما با وصف این تلاش ها تونل مذکور بعد از صرفاَ یازده ماه توسط یک سرباز آلمان شرقی کشف میگردد که البته این موضوع باعث ایجاد کشیده گی در جهان دیپلوماسی بین شوروی و امریکا میگردد. اما بعداَ معلوم میگردد که شوروی  در همان آغاز از موجودیت تونل مذکور آگاهی داشته و این اطلاعات را توسط یک اجنت دو طرفه که در سی. آی. اِی کار میکرده بدست آورده بوده است.  به این ترتیب امریکایی میدانند که آن پنجصد ساعت نوارهای گفتگو را که آنها از سفارت شوروی ثبت کرده اند همه بیکاره و ساختگی بوده اند.
عملیات شاهدخت کشمیر یا  Operation KASHMIR PRINCESSسال ١٩٥٥
یک طیارۀ مسافربری مربوط شرکت هواپیمایی (Air India) در سال ١٩٥٥ در بالای بحر آرام منفجر شده سقوط میکند. قرار است (Zhou Enlai) صدر اعظم چین نیز به غرض اشتراک در یک محفل در اندونیزیا توسط همین طیاره مسافرت کند. اما نامبرده در آخرین لحظات به دلیل مشکل صحی (اپندکس) برنامۀ سفرش را تعغیر میدهد. تحقیقات بعدی نشان میدهد که این انفجار توسط یک بمب ساعتی مجهز با فلیتۀ امریکایی صورت گرفته  و (Air India) نیز ملکیت سی. آی. اِی میباشد. دوازده سال بعد یک اجنت سی. آی. اِی که فرار کرده بود گفت که هدف از این بمب گذاری ضربه زدن به چین بوده است.
جنگ مخفی سال ١٩٦٢
سازمان ملل متحد موجودیت قوای خارجی را در کشور لاووس، همسایۀ ویتنام ممنوع اعلام نموده بود. اما ویتنام شمالی از این تحریم سازمان ملل متحد سرپیچی نمود که این موضوع راه را برای بزرگترین عملیات سی. آی. اِی در آن زمان هموار گردانید. از آنجایی که امریکا نمیتوانست به طور علنی به ویتنام نیرو اعزام کند بناَ ٣٥٠٠٠ هزار اجنت را از باشندگان همان محل آموزش داد. این افراد توسط ١٧٠٠٠ عسکر اجیر تایلندی که از سی. آی. اِی پول بدست آورده بودند، آموزش دیدند. برعلاوه سی. آی. اِی پیلوت های را نیز به کرایه گرفت که ویتنام را بمبارد نمایند. در این بمباردمان که بزرگترین حمله بعد از جنگ دوم جهانی به شمار میرود سه میلیون بم پرتاب گردیده بود.
 Operation PHOENIXدر سال ١٩٦٥
ویتنامی های کمونیست شمال یا (Viet -cong) در جریان جنگ ویتنام مورد حمایۀ وسیع مردم در ویتنام جنوبی قرار داشتند. اما برای از میان برداشتن این حمایت مردمی سی. آی. اِی در مشارکت با پولیس مخفی ویتنام جنوبی عملیات (PHOENIX) را راه اندازی نمود. آنها با دستیگری افراد و شکنجه نمودن آنها میخواستند مانع سربازگیری توسط نیرو های ویتنام شمالی یا (Viet -cong) گردند. این عملیات بعد از چهار سال افشا گردیده ولی سی. آی. اِی به طور رسمی خودش را از آن عقب کشد. در این عملیات ٢٠ تا ٤٠ هزار انسان جان های شان را از دست دادند.
Project JENNIFER سال ١٩٦٨
یک زیردریایی اتومی شوروی بعد از انفجار در آب های بین المللی در نزدیک (هاوایی) غرق گردید. شوروی نتوانست این زیردریایی خود را که در عمق ٥٠٠٠ متری بحر قرار داشت، یافت کند. اما سی. آی. ای که موقعیت زیردریایی را میدانست یک عملیات را بنام  "اشد محرم" براه انداخت. هدف از این عملیات بیرون کشیدن زیردریایی دریایی مذکور از آب و همچنان دستیابی به تکنالوژی و کود های که  شوروی آن را بکار میبرد، بود. به همین منظور در سال ١٩٧٢ کار ساختن یک کشتی نجات که ١٨٩ متر طول داشت آغاز گردید. ظاهراَ هدف از ساختن کشتی مذکور شکستاندن مگنیزیم در بستر دریا خوانده میشد. بعد از دو سال سی. آی. اِی موفق گردید تا بخش جلویی زیردریایی مذکور را که دارای سلاح اتومی و اسناد مهم نیز بود، از آب بیرون بکشد.
عملیات CHAOS سال ١٩٦٩  
ریچارد نکسن رییس جمهور امریکا عملیات بزرگ تحت مراقبت قرار دادن امریکایی های که عضو جنبش های دانش آموزان و یا فعالان صلح بودند را صادر کرد. این نظارت که نظر به قانون اساسی امریکا یک کارغیرقانونی بود قسماَ به شکل الکترونیک (ثبت صدا و استراق سمع و تصویر برداری و ..... ) و قسماَ هم از طریق نفوذ کردن به داخل گروپ های مذکور صورت می گرفت. در نتیجه این عملیات سی. آی. اِی موفق گردید تا اطلاعاتی را در مورد  ٧٠٠٠ تن از اتباع خود و ١٠٠٠٠ موسسه و سازمان را بدست آورد. این اطلاعات از نمبر حسابات بانکی گرفته تا معلومات خیلی محرم راجع به اشخاص را در بر می گرفت. هدف از این عملیات از یک طرف افشا ساختن فعالیت های بود که مخالف امنیت کشور پنداشته می شد و از طرف دیگر افترا بستن به این گروه ها بود که به شکل علنی صورت میگرفت.
عملیات  Project FUBELTسال ١٩٧٠
Salvador Allende که یک سوسیالیست بود در سال ١٩٧٠ در کشور چیلی به عنوان رییس جمهور انتخاب گردید. اما این موضوع باعث ایجاد ترس سی. آی. اِی از انتشار "بیماری کمونیزم" به سایر حصص امریکایی جنوبی گردید. در ضمن یکی دیگر از دلبستگی ها امریکا به چیلی موجودیت منافع اقتصادی تعدادی زیادی از شرکت ها امریکایی در آن کشور بود. به همین دلیل بعد از انتخابات در چیلی، ریچارد نکسن رییس جمهور امریکا به سی. آی. اِی دستان باز داد تا اقتصاد چیلی را "به فغان در آورد". در نتیجه چیلی با تورم شدید اقتصادی یا انفلاسیون، اعتصابات و قلت مواد خوراکه مواجه گردید. بالاخره در سال ١٩٧٣ جنرال اگوستو پینوچی (Augusto Pinochet) که فرد مورد اعتماد امریکا بود به واسطۀ یک کودتا خونین نظامی قدرت را غضب نمود. اقدامی 
که قتل هزاران تعبۀ آن کشور را در پی داشت.
منبع مجله Världens Historia شمارۀ اول سال 2007 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر