۱۳۹۳ اسفند ۲۸, پنجشنبه

سگی که ده سال انتظار صاحبش در ایستگاۀ مترو بود



آنچه را در اینجا مطالعه میکنید داستان وفاداری سگی است که مدت ده سال را در انتظار صاحبش در یک ایستگاۀ مترو سپری کرد. 

پروفیسور (Hidesaburo Ueno) همراه با سگش که (هچیکوHachiko ) نامداشت در سال ١٩٢٤ وارد شهر توکیو گردید. پروفیسور در پوهنتون توکیو تدریس میکرد و به همین دلیل همه روز توسط مترو از محل سکونت خود به آنجا سفر میکرد. اما سگ او یعنی (هچیکو) عادت داشت تا همه روزه او را تا ایستگاۀ مترو همرایی کند. در واقع این همرایی، دو بار در روز صورت میگرفت : یکبار صبح وقتی پروفیسور طرف کارش میرفت و بار دیگر شام، زمانی که او از کار برمیگشت.
اما در ماۀ می سال ١٩٢٥ حادثۀ ناگواری رُخ داد. به این معنی که پروفیسور (Hidesaburo Ueno) زمانی که در محل کارش بود دچار سکته مغزیی شد که به مرگش انجامید. بعد از مرگ او سرپرستی سگش را به یک خانوادۀ دیگر سپردند ولی او از آنجا فرار کرده دوباره به منزل پروفیسور برگشت. در آنجا (هچیکو) هر قدر تلاش کرد نتوانست پروفیسور (Hidesaburo Ueno) را بیابد. بناَ روانۀ ایستگاۀ مترو شد تا مگر صاحبش را در آنجا بیابد. به این ترتیب این سگ وفادار در جریان ده سال همه روزه از طرف شام به ایستگاۀ مترو میرفت و انتظار صاحبش یعنی پروفیسور (Hidesaburo Ueno) را میکشید. حضور روزمرۀ (هچیکو) در ایستگاۀ مترو در جریان ده سال توجۀ عدۀ زیادی را بخود جلب کرد. از جملۀ یکی از شاگردان قبلی پروفیسور مذکور در سال ١٩٣٢ در بارۀ وفاداری (هچیکو) به صاحبش در یکی از بزرگترین روزنامه های توکیو نوشت و به این ترتیب این سگ وفادار در همه کشور به شهرت رسید.
با مرور زمان (هچیکو) به سمبول وفاداری مبدل گشته، در سال ١٩٣٤ یک مجسمۀ او در مقابل همان ایستگاۀ مترو که او همه روزه انتظار صاحبش را در آنجا میکشید، گذاشته شد.
وفاداریی او به صاحبش باعث تعجب مردم جاپان گردیده و این وفادارای و عشق او زبانزد همه گردید. طوری که معلمان به شاگردان و همچنان والدین به کودکان شان مثال (هچیکو) را داده و از آنها میخواستند تا در زندگی وفاداری را از او بیآموزند.
هرچند (هچیکو) به تاریخ هشتم مارچ سال ١٩٣٥ درگذشت اما جاپانی ها عادت دارند تا همه ساله محفلی را به یاد بود این سگ وفادار برپا کنند.
در سال ١٩٨٧ فلمی در ارتباط به زندگی او به نام (Hachiko Monogatari) ساخته شد که با موفقیت زیاد روبرو گردید بعداَ در سال ٢٠٠٩ فلمی دیگری به نام (Hachiko : A Dog's Story) نیز به نمایش گذاشته شد.
جسد این سگ وفادار امروز نیز در موزیم ملی جاپان در شهر 
توکیو موجود است.

منبع
https://www.thedodo.com/dog-hachiko-reunites-in-statue-984401916.html

http://spetsarochurhundar.ifokus.se/articles/4d714168b9cb462221057b5c-hachiko-den-trofasta-akitan

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر