۱۳۹۴ مهر ۱۰, جمعه

داکتری که خودش را عملیات کرد


امروز تکنالوژی امکان اجرای عملیات خیلی پیشرفته طبی را میدهد و به همین دلیل اجرای عملیات اپندکس شاید زیاد جالب توجه واقع نشود. اما اینکه یک داکتر خودش را با دستان خودعملیات کند مطمیناَ موضوعیست جالب و شگفت انگیز.
 
داکتر لیوند روگوزوف (Leonid Rogozov) روسی در سال ١٩٦١ در یک قرارگاۀ روسیه در قطب جنوب به صفت داکتر کار میکرد. او که بیست و هفت سال داشت در ماۀ اپریل همان سال دردی شدیدی را در ناحیۀ شکمش احساس نموده، دانست که اپندکس شده و یگانه راۀ نجات نیز اجرای عملیات میباشد. اما در اینجا دو مشکل وجود داشت : یکی اینکه به دلیل شرایط بدی جوی انتقال او به شفاخانه ناممکن بود و دوم اینکه به جز وی دیگر داکتری در پایگاۀ مذکور وجود نداشت. بناَ هرگاه او عملیات میشد باید خودش این عملیات را اجرا می نمود.
قبل از عملیات او به دستیاران خود هدایات لازم را داده و خودش در حالی که به جلو خم شده بود روی میز عملیات قرار گرفته و فوراَ دست به کار شد. یکی از دستیارانش در حالی که آیینه ای را در دست داشت در مقابل او قرار گرفته بود تا او بتواند به کمک آیینه داخل بطنش را ببیند. او خود در این مورد میگوید "از آنجایی که آیینه تصویر را به صورت معکوس نشان میدهد استفاده از آن کار سادۀ نبود".
او توانست این عملیات را در مدتی کمتر از دو ساعت موفقانه انجام بدهد و دوباره صحتیاب شود.

این داکتر روسی در سال ٢٠٠٠ به عمر شصت و شش سالگی در شهر (سن پیترز بورگ) چشم از جهان بست. 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر